اهمیت گفتاردرمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری
در شماره های گذشته با آقای سیاوش عطایی متخصص گفتار درمانی در خصوص لزوم جدی گرفتن اختلالات گفتاری کودکان در سنین پائین و همچنین طرح رایگان ارزیابی اختلالات ذهنی و گفتاری در کودکان البرزی مصاحبه اختصاصی داشتیم که در این شماره این مباحث را پی گرفته و جنبه دیگری از اهمیت گفتار درمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری را مورد بحث و گفت و گو قرار داده ایم که حاصل آن را در پی می خوانید:
گفتاردرمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری چه نقشی دارد؟
همانطور که در مصاحبه های قبلی خدمت همشهریان گرامی عرض کردم، اختلالات گفتاری به عنوان یک نشانه هستند که می توانند بیانگر اختلالات مختلفی از جمله، کم توانی ذهنی، نقص در شنوایی، محرومیت های روانی- اجتماعی، اوتیسم، زبانپریشی و یا فلج مغزی باشند و تشخیص به موقع و مداخله زودهنگام می تواند باعث کاهش عوارض شناختی، اجتماعی و هیجانی در فرد مبتلاء و بهبود نتایج گردد .
بنابراین یک ارزیابی دقیق اولیه از وضعیت گفتاری، دقت بینایی، دقت شنیداری، حافظه و توالی شنیداری، حافظه بینایی، مهارت های حرکتی کودک و… در هر سنی که تشخیص دادید فرزندتان نسبت به هم سالان خود ضعیف تراست توصیه می شود.
یکی از انواع اختلالات که غالبا منشا اولیه گفتاری دارد، اختلال یادگیری است که در هر سنی می شود تشخیص داد و به موقع درمان کرد. به طور مثال، وقتی که کودک شما در سن 3 الی 4 سالگی نسبت به دستورات کلامی شما بی توجه است، یک قسمت و یا گاهی همه آن را فراموش می کند و انجام نمی دهد و یا در بیان جملات سه الی چهار کلمه ای هنوز مشکل دارد و گفتار وی از وضوح کافی بر خوردار نیست و جابجایی حروف در کلمات و جملات دارد یعنی اینکه در حافظه و توالی شنیداری و پردازش دچار مشکل است.
وقتی کودک شما مطابق همسالان خود مهارت های حرکتی نظیر لی لی کردن، جفت پا پریدن و طناب زدن را ندارد و در انجام حتی کارهای ساده نظیر بستن دکمه های لباس خود و یا گره زدن و قیچی کردن و مداد تراشیدن ناتوان است و یا اینکه بسیار پر جنب و جوش است، در کارها توجه و تمرکز ندارد و بی هدف از کاری به کار دیگر می پردازد و هیچ کار تمام شده ای ندارد، این یعنی درآینده شانس ابتلا به اختلال یادگیری در وی بسیار زیاد است.
گاهی اوقات والدین مراجعه به موقع و موثر را دارند، ولی با گذشت یک الی دو ماه گفتاردرمانی و رفع علامت های ظاهری در اختلالات تلفظی و یا تاخیر تکاملی فرزندشان، خودسرانه اقدام به قطع جلسات درمانی می کنند، که بدینوسیله فرزندشان را در آینده مستعد بروز لکنت زبان، اختلالات یادگیری و سایر اختلالات روانی – زبانی می نمایند و درمان بعدی این اختلالات به دلیل بالارفتن سن مراجع و از دست رفتن زمان حساس بسیار دشوارتر از گذشته است.
همانطور که قبلا هم تاکید کرده ام هیچ اختلال گفتاری با رفتن به مدرسه و مهد کودک بهتر نمی شود، بلکه غالبا با سایر اختلالات نظیر اختلال خواندن، نوشتن و یادگیری همراه می گردد.
به بحث تشخیص اندکی پرداختید در درمان اختلالات یادگیری چه پیشنهادهایی دارید؟
در ابتدا مراجع باید ارزیابی دقیق گفتاری – حرکتی داشته باشد، زیرا افراد دچار اختلال یادگیری افرادی هستند که با وجود هوش عادی و بهنجار در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط میشود، اختلال دارند و این اختلال میتواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود.
لذا در درمان این دسته از مراجعین، گفتاردرمانی و استفاده از خدمات توانبخشی نظیر اتاق تاریک (به عنوان یکی از زیر مجموعه های محیط چند حسی که به تقویت عملکرد حس های بینایی، شنوایی، وستیبولار، عمقی و لامسه می پردازد) و بیوفیدبک، نوروفیدبک و پروتکل های درمانی آنها نقش موثری را دارد.
ما با ترکیب تصاویر، صداها، بوها، طعمها، درجه حرارت، موقعیت های مختلف اندام های بدن، مغز را وادار می کنیم که یک تصویر ترکیبی از این اطلاعات را تشکیل بدهد، تا بدن بتواند نسبت به محیط پیرامون خود حس داشته و نسبت به آنها واکنش مناسب را نشان دهد. ارتباط مداوم میان طرز رفتار و عملکرد مغز، ادغام یا یکپارچگی حسی (SI) نامیده میشود، و ادغام حسی یک پایه بسیار مهم برای رفتار و یادگیری را در زندگی فرد فراهم میکند و در کنار سایرروش های شناخت درمانی، فرد را به یک درمان پایدار می رساند.
هر روز که کودک شما از خواب بیدار میشود، فرصتی ناب برای رشد و شکوفایی پیش روی اوست. در این مسیر مهمترین نقش را خانواده و کسانی بازی میکنند که در کنار شما ایستادهاند؛ متخصصانی که با دانش و تجربهٔ خود، گرههای راه پیشرفت را باز میکنند. کلینیک گفتار توانگستر کرج با ۳۰ سال سابقه درخشان و تیمی از آسیبشناسان گفتار و زبان، روانشناسان کودک و درمانگران مجرب، آماده است تا رویاهای ارتباطی و یادگیری فرزندتان را به واقعیت تبدیل نماید.
از گوهردشت تا مهرشهر، از عظیمیه تا حصارک و از جهانشهر تا شاهینویلا، والدین بسیاری به ما اعتماد کردهاند. هر کدام با نگرانیهای خاص خود به کلینیک ما مراجعه کردهاند؛ اما با تکیه بر روشهای استاندارد ارزیابی و مداخلات علمی، گام به گام همراه خانوادهها بودهایم. این همراهی نه فقط بهبود مهارتهای زبانی یا رفتاری کودک را رقم زده، بلکه آرامش خاطر و امید را در دل والدین زنده نگه داشته است.
در توانگستر به هر کودک به چشم یک فرد منحصربهفرد نگاه میکنیم. برای هر ناحیه از کرج، چه در مرکز و چه در حاشیه، خدمات ما بهصورت شخصیسازیشده ارائه میشود. خانوادهها میتوانند با تعیین وقت مشاوره رایگان در محل کلینیک یا حتی بهصورت آنلاین، نخستین گام را بردارند. مشاوران ما شما را در انتخاب بهترین بستههای گفتاردرمانی، کاردرمانی یا رواندرمانی راهنمایی میکنند و یک پرونده تخصصی برای هر کودک تشکیل میدهند.
مهمترین شعار ما «توانگستر، همگام با خانواده» است. زیرا باور داریم که رشد کودک نه یک فرایند یکجانبه، بلکه نتیجه همکاری مستمر متخصص، والدین و خود کودک است. والدین از نواحی مختلف کرج با همراهی تیم گفتار توانگستر یاد میگیرند چگونه در خانه محیطی غنی و حمایتگر برای تمرین روزانه فراهم کنند و با تکالیف هدفمند، پیشرفت را شتاب دهند.
ما به نتایج علمی و ماندگار معتقدیم. مداخلات ما بر پایه آزمونهای بینالمللی مانند ADOS، PLS و Sensory Profile اجرا میشود تا نقطهضعفها و نقطهقوتهای هر کودک به دقت شناسایی شوند. سپس با طراحی برنامهٔ چندبعدی شامل گفتاردرمانی، کاردرمانی حسی–حرکتی و رفتاردرمانی، به شکل همهجانبه روی توانمندیهای کودک کار میکنیم.
برای والدینی که از نواحی رجاییشهر، بلوار انقلاب یا میدان مادر قصد دارند به ما بپیوندند، امکان دریافت مشاوره تلفنی پیش از مراجعه فراهم آمده است. همچنین ساعات کاری منعطف ما امکان انتخاب بهترین زمان برای حضور در کلینیک را به خانوادهها میدهد. هدف ما تسهیل مسیر درمان و کاهش دغدغههای شماست.
اگر هنوز شک دارید، کافیست با والدین دیگری که تجربه موفق درمان فرزندشان را داشتهاند، گفتوگو کنید. داستانهایی از پیشرفت شگفتانگیز کودکی که امروز با اعتماد به نفس با همسالان خود صحبت میکند؛ یا کودکی که اکنون با اشتیاق در کلاس گروهی مشارکت مینماید. این نتایج حاصل تعهد، تخصص و عشق است.
همین امروز با کلینیک گفتار توانگستر کرج تماس بگیرید. فرزند شما شایسته بهترینهاست—بهترین امکانات، بهترین روشها و بهترین همراه. بگذارید دست در دست هم، مسیر یادگیری و ارتباط او را هموار کنیم و آیندهای روشن برایش بسازیم.
📞 واتساپ سریع: 09121623463
🌐 وبسایت: digispeech.ir
📍 آدرس: کرج، رجاییشهر، بلوار انقلاب
راههای ارتباطی و منابع آموزشی:
اینستاگرام: • پیج تخصصی برنامههای درمانی: ارائه برنامهها و راهکارهای درمانی متنوع. • پیج تخصصی بازیها و روشها: آموزش بازیها و روشهای گفتاردرمانی. • پیج تخصصی لکنت کودک و بزرگسال: تمرکز بر آموزش و درمان لکنت برای کودکان و بزرگسالان.
آپارات: • کانال آپارات: aparat.com/doctor_loknat.ir
یوتیوب: • کانال یوتیوب اول: youtube.com/channel/UCMXcBtIhboYhmNjIsCc3lvA • کانال یوتیوب دوم: youtube.com/@doctorspeechy
تلگرام: • کانال آکادمی آموزش گفتار توان گستر: t.me/academysiavashataee • کانال محصولات آکادمی آموزش گفتار توانگستر: t.me/introducegtg • کانال آکادمی آموزش صداهای گفتاری: t.me/GTGacademy • کانال آکادمی لکنت: t.me/doctorloknat
شماره تماس واتساپ: • 09121623463
با دنبال کردن این صفحات و کانالها، میتوانید از آخرین پستهای درمانی ما در حوزههای مختلف بهرهمند شوید.
وبسایت دیجیاسپیچ (digispeech.ir)
متعلق به آکادمی آموزش گفتار توانگستر است که با ارائه دورهها و پکیجهای تخصصی، خدمات متنوعی در زمینه درمان و بهبود مشکلات گفتاری فراهم میکند.
خدمات ارائهشده در دیجیاسپیچ:
- پکیجهای آموزشی: مجموعههایی مانند «پکیج دکتر لکنت» برای کودکان ۳ تا ۱۲ سال جهت تقویت مهارتهای گفتاری. • دورههای آنلاین تخصصی در گفتاردرمانی و روانشناسی. • اشتراک ویژه با دسترسی به محتوای انحصاری و تخفیفهای ویژه. • فروشگاه آنلاین محصولات مرتبط با گفتاردرمانی.
مزایای استفاده از دیجیاسپیچ:
- محتوای آموزشی تخصصی و مبتنی بر تحقیقات علمی. • پشتیبانی آنلاین و مشاوره تخصصی در تمامی مراحل آموزش. • استفاده از ابزارها و تکنیکهای نوین آموزشی.
برای اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات دیجیاسپیچ، به وبسایت digispeech.ir مراجعه کنید.
پکیجهای آموزشی و درمانی کلینیک گفتار توان گستر کرج:
کلینیک گفتار توان گستر کرج به عنوان یکی از مراکز معتبر گفتاردرمانی و توانبخشی، مجموعهای از پکیجهای تخصصی برای کودکان و بزرگسالان ارائه میدهد. این پکیجها به طور اختصاصی و بر اساس نیاز فردی طراحی شدهاند.
برخی از پکیجها: • «از واژه تا گفتار»: تقویت مهارتهای زبانی کودکان. • «جهش سبز»: تقویت تواناییهای شناختی. • «تربیت شنیداری صداهای سایشی»: بهبود شنیداری و تلفظ. • «زبانآموز جامع»: گسترش دایره واژگان و ساختارهای زبانی. • پکیجهای ویژه لکنت بزرگسالان و کودکان: ارائه تکنیکهای کنترل لکنت.
مزایای استفاده از پکیجها:
- برنامهریزی فردی براساس نیاز مراجع. • بهرهگیری از تکنولوژیهای پیشرفته و نوین. • پشتیبانی و همراهی تخصصی توسط تیم حرفهای.
راههای ارتباطی و ثبت سفارش:
📞 شماره تماس: 09121623463 – 02634405830
📍 آدرس کلینیک: کرج، رجایی شهر، بلوار انقلاب
🔗 وبسایتهای ما:
pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir
pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir
برای مشاهده سایر وبسایتها و خدمات ما به digispeech.ir مراجعه کنید.
سؤالات مرتبط با تشخیص اولیه اختلالات گفتار و یادگیری
-
آیا تأخیر گفتار کودک میتواند نشانه اختلال یادگیری باشد؟
-
چگونه میتوان تشخیص داد که کودک در حافظه شنیداری مشکل دارد؟
-
چرا بعضی کودکان جملات سهکلمهای نمیگویند؟
-
جابجایی صداها در کلمات نشانه چیست؟
-
بیتوجهی کودک به دستورات والدین چه دلیلی دارد؟
-
از چه سنی میتوان به وجود اختلال یادگیری شک کرد؟
-
آیا عدم وضوح گفتار در سن ۴ سالگی طبیعی است؟
-
آیا کودکانی که دیر حرف میزنند در مدرسه هم مشکل خواهند داشت؟
-
آیا کودکانی که دستورها را نصفه انجام میدهند دچار نقص توجه هستند؟
-
تفاوت تأخیر گفتار با اختلال گفتار در چیست؟
سؤالات در مورد نشانههای حرکتی و توجهی مرتبط با اختلالات یادگیری
-
چرا کودک من هنوز نمیتواند لیلی کند؟
-
چه زمانی مهارتهایی مثل طناب زدن باید شکل بگیرد؟
-
آیا ضعف در مهارتهای حرکتی ظریف نشانه اختلال یادگیری است؟
-
چرا کودک من دکمه لباسش را نمیبندد؟
-
پرتحرکی شدید کودک نشانه چیست؟
-
بیتوجهی و جابجا شدن از یک فعالیت به فعالیت دیگر در کودک چه مفهومی دارد؟
-
آیا تمام کودکان بیشفعال دچار اختلال یادگیری میشوند؟
-
چگونه میتوان از رفتار کودک پیشبینی کرد که در مدرسه مشکل خواهد داشت؟
-
رابطه بین مهارتهای حرکتی و خواندن و نوشتن چیست؟
-
کودک من در قیچی کردن مشکل دارد؛ آیا باید نگران باشم؟
سؤالات مربوط به ارزیابی و غربالگری اولیه
-
چرا ارزیابی اولیه گفتار و زبان اهمیت دارد؟
-
چه تستهایی برای تشخیص اختلال یادگیری وجود دارد؟
-
حافظه دیداری کودک چگونه ارزیابی میشود؟
-
تفاوت حافظه شنیداری با توالی شنیداری چیست؟
-
چرا باید کودک از نظر دقت دیداری هم بررسی شود؟
-
آیا اختلال در مهارتهای حرکتی نشانه مشکلات عصبشناختی است؟
-
تا چه سنی میتوان مداخله مؤثر برای یادگیری داشت؟
-
آیا وجود لکنت در گذشته میتواند زمینه اختلال یادگیری باشد؟
-
چه ابزارهایی برای ارزیابی کامل کودک در کلینیک شما استفاده میشود؟
-
چرا بسیاری از اختلالات گفتاری تا مدرسه تشخیص داده نمیشوند؟
سؤالات مربوط به نقش والدین و نحوه همکاری با درمانگر
-
والدین چگونه میتوانند حافظه شنیداری کودک را تقویت کنند؟
-
چگونه متوجه شویم که کودک ما نسبت به همسالان خود ضعیفتر است؟
-
نقش والدین در درمان اختلالات یادگیری چیست؟
-
آیا تمرینهای خانگی جایگزین جلسات گفتاردرمانی میشوند؟
-
چرا نباید درمان را زود قطع کرد؟
-
چطور باید والدین را از قطع درمان منصرف کرد؟
-
آیا خانوادهها میتوانند متوجه پیشرفت واقعی کودک شوند؟
-
همکاری والدین با درمانگر چه تأثیری بر روند بهبود دارد؟
-
والدین چگونه باید از روند پیشرفت کودک گزارش بگیرند؟
-
آیا حضور در مهد کودک بهتنهایی برای رشد زبانی کافی است؟
سؤالات درباره درمان و تکنیکهای مداخلهای کلینیک گفتار توانگستر
-
اتاق تاریک درمانی چیست و چگونه کار میکند؟
-
نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری چه کاربردی دارد؟
-
بیوفیدبک چه تفاوتی با نوروفیدبک دارد؟
-
پروتکل درمانی گفتار توانگستر شامل چه مراحل علمی است؟
-
ادغام حسی یا SI در درمان چه نقشی دارد؟
-
محیط چندحسی چگونه به کودک کمک میکند؟
-
چرا ترکیب بو، صدا و تصویر در درمان مؤثر است؟
-
آیا درمان با اتاق تاریک برای همه کودکان مناسب است؟
-
چرا درمانهای توانبخشی باید با گفتاردرمانی ترکیب شوند؟
-
نقش شناختدرمانی در درمان پایدار کودک چیست؟
سؤالات درباره ارتباط اختلالات گفتاری و اختلال یادگیری
-
آیا هر کودک با تلفظ اشتباه دچار اختلال یادگیری است؟
-
چطور میتوان از روی گفتار کودک، نوع اختلال یادگیری را شناخت؟
-
اختلال زبانپریشی چه تفاوتی با تأخیر گفتار دارد؟
-
آیا لکنت زبان در کودکی منجر به اختلال یادگیری میشود؟
-
چرا بسیاری از کودکان دچار اختلالات همزمان هستند؟
-
آیا اوتیسم با اختلال یادگیری تفاوت دارد؟
-
تفاوت کودکان دارای کمشنوایی با کودکان دارای اختلال یادگیری چیست؟
-
چگونه تشخیص دهیم مشکل کودک صرفاً تلفظی نیست؟
-
آیا کودک من دچار اختلال پردازش شنیداری است؟
-
چرا برخی کودکان با گفتار روان، ولی با درک ضعیف هستند؟
سؤالات درباره زمانبندی و سن طلایی مداخله
-
بهترین سن برای شروع گفتاردرمانی چه زمانی است؟
-
اگر درمان به تعویق بیفتد چه عواقبی دارد؟
-
آیا درمان زودهنگام مؤثرتر از درمان در سن مدرسه است؟
-
چه مدت زمانی برای درمان اختلال یادگیری لازم است؟
-
آیا درمان در نوجوانی هم مؤثر است؟
-
چطور بفهمیم که کودک از درمان نتیجه گرفته است؟
-
چرا بعضی درمانها به نظر بیاثر میآیند؟
-
آیا باید کودک را برای مدت طولانی تحت نظر نگه داشت؟
-
چند جلسه درمان برای بهبود گفتار کافی است؟
-
آیا امکان بازگشت علائم پس از درمان وجود دارد؟
سؤالات درباره پیامدهای عدم درمان
-
اگر درمان نشود، کودک چه مشکلاتی خواهد داشت؟
-
آیا عدم درمان باعث افت تحصیلی میشود؟
-
اختلال یادگیری درماننشده در نوجوانی چگونه بروز میکند؟
-
آیا این مشکلات وارد بزرگسالی هم میشوند؟
-
تأثیر روانی مشکلات یادگیری بر اعتماد به نفس کودک چیست؟
-
چرا برخی کودکان دچار افسردگی یا اضطراب میشوند؟
-
آیا اختلال یادگیری منجر به اختلالات رفتاری میشود؟
-
آیا کودکانی که درمان نمیشوند منزوی میشوند؟
-
چرا نباید اختلال یادگیری را جدی نگرفت؟
-
آیا مشکلات یادگیری میتواند باعث ناتوانی شغلی در آینده شود؟
سؤالات درباره نقش مدرسه، مهدکودک و مربیان
-
آیا مدرسه قادر به تشخیص اختلال یادگیری است؟
-
نقش معلمان در شناسایی مشکلات یادگیری چیست؟
-
آیا کودک با اختلال یادگیری باید مدرسه خاصی برود؟
-
چطور میتوانیم با مربی کودک هماهنگ شویم؟
-
آیا رفتن به مهدکودک درمانی است؟
-
چگونه از مهدکودک برای تقویت مهارت زبانی کمک بگیریم؟
-
آیا مربیان آموزشدیده در مهدکودک به کودک کمک میکنند؟
-
مدرسه چه خدماتی برای کودکان دارای اختلال دارد؟
-
آیا میتوان کودک را همزمان در مدرسه و کلینیک تحت درمان داشت؟
-
چطور باید با مدرسه در مورد اختلال یادگیری کودک صحبت کرد؟
سؤالات نهایی برای جمعبندی و راهنمایی خانوادهها
-
آیا ارزیابی رایگان در گفتار توانگستر انجام میشود؟
-
چه ویژگیهایی باعث شده گفتار توانگستر مرکز معتبری در کرج باشد؟
-
چگونه وقت مشاوره اولیه بگیریم؟
-
آیا امکان دریافت خدمات غیرحضوری هم هست؟
-
کلینیک گفتار توانگستر از چه تجهیزات و تکنولوژیهایی استفاده میکند؟
-
آیا امکان مشاوره با متخصص روانشناسی در کلینیک وجود دارد؟
-
پکیجهای درمانی دکتر لکنت شامل چه مواردی هستند؟
-
آیا میتوان درمان را در منزل ادامه داد؟
-
چطور میتوانیم پیشرفت کودک را مستندسازی کنیم؟
-
چه منابعی برای آموزش والدین توسط کلینیک ارائه میشود؟