نقش و اهمیت گفتاردرمانی در درمان افراد دارای اوتیسم
سیاوش عطایی، متخصص گفتاردرمانی در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جام جم البرز تاکید کرد:
همانطور که در مصاحبه های قبلی خوانندگان گرامی با اختلالات گفتاری و اهمیت درمان به موقع این اختلالات در پیشگیری از بروز کم توانی ذهنی ، ناتوانیهای یادگیری ، لکنت ، اختلالات گفتاری ناشی از کم شنوایی و ناشنوایی و سایر اختلالات گفتاری آشنا شدند در این مصاحبه در ابتدا قصد دارم علایم رایج اوتیسم را توضیح داده و اهمیت و ضرورت تشخیص و انجام گفتاردرمانی بهنگام در کودکان به منظور کاهش علایم ناتوان کننده این اختلال را تشریح نمایم .
در ابتدا باید ذکر کنم که جامعه ما در تشخیص مشکل دارد ، بسیاری از مراجعین من با تشخیص اشتباه وارد پروسه درمان می گردند علایمی نظیر خجالتی بودن کودک ، نا آرامی و کمبود توجه و تمرکز ، رفتارهای کلیشه ای نظیر ردیف کردن ماشین های اسباب بازی و اجسام و..، رفتارهای تهاجمی ، عدم توانای در هماهنگی اندامها و پیشرفت تحصیلی اندک در مدارس ، که خوشبختانه در طول این بیست سال توانسته ام که متخصصین و همکاران مجربی را در کنار خود داشته باشم تا با تشخیص درست و به هنگام ازهدر رفتن هزینه خانواده و به ویژه دوران حساسه رشد کودک جلوگیری کنیم.
اگر درمان به موقع نباشد شاید هیچگاه نتوان به سر منزل مقصود که همان افزایش قابلیت انطباق رفتاری کودک دارای اوتیسم با شرایط محیطی و اجتماعی و استقلال فردی باشد دست یافت .
پژوهش ها و تحقیقات ثابت کرده اند که مداخلات توانبخشی به هنگام در کودکی می تواند برای خیلی از کودکان دارای اوتیسم سبب داشتن زندگی مستقل در آینده شود و از این دیدگاه اوتیسم درمان پذیر است.
پس خط اول درمان افزایش آگاهی است ، در این بین مادران می توانند با مقایسه کودک خود با سایر همسالان وی به امر تشخیص بیشتر از من درمانگر کمک کنند، زیرا ممکن است کودکی مراجعه داشته باشد که دارای اوتیسم سطح یک باشد که بیشتر به عنوان کودکان کم رو و یا خجالتی توسط اطرافیان بر چسب می خورند ، در این بین دغدغه مادر این است که کودک من بازی با همسالان خود را ندارد و یا یک دستوررا چندین بار باید تکرار کرد ویا اینکه طی مراحل دستیابی به گفتار و رفتارش مطابق خواهر و یا برادر دیگرش و سایر همسالان نیست .
در این سن مراجع اگر به خطا راهنمایی شود و من درمانگر بگویم که نه شما حساس هستید ، شما مشکل دارید ، این بچه از من هم سالم تر است و بدین ترتیب تشخیص درست نگیرد ، جبران صدمه به کودک در آینده غیر ممکن خواهد بود زیرا با فقط مشاهده لحظه ای بدون ارزیابی دقیق ، یک کودک دارای اوتیسم سطح یک به عنوان یک کودک با تاخیر رشدی و یا کم رو و خجالتی برچسب می خورد و یک کودک دارای اوتیسم سطح سه به عنوان کم توان ذهنی طبقه بندی می شود و فقط کودکان دارای اوتیسم سطح دو قابلیت غربالگری و استفاده از خدمات به موقع گفتاردرمانی اختصاصی را پیدا خواهند کرد .
برخی علایم هشدار دهنده وجود دارد نظیر : اختلال تکلم ، عدم شناسایی خود به عنوان ( من ) به طور مثال وقتی می پرسیم این گوش کیه ؟ کودک می گوید این گوش سهیله ،
داشتن ارتباط یک سویه ، واژه سازی غیر طبیعی ، بازی متوالی و تکراری و طولانی با اجسام ، علاقه به پنکه و لباسشویی ، نداشتن ارتباط چشمی ، داشتن تحرک بیش از اندازه ، که والدین می توانند با مشاهده این علایم به درمانگر مجرب مراجعه داشته باشند .
متقاضیان ازچه طریقی می توانند با مجموعه تحت مدیریت شما تماس بگیرند و یا مراجعه کنند؟
ما در روزهای زوج بین ساعات 19 الی 20 در مرکز گفتار توان گستر به آدرس: کرج، رجایی شهر، بلوار انقلاب، بین 13 و 14 نبش میدان اتحاد، ساختمان آراد، طبقه دوم، ارزیابی و مشاوره رایگان اختلالات گفتاری و توانبخشی داریم، علاوه بر اینکه با شماره تلفن های 02634443815 و 02634405830 در خدمت همشهریان گرامی هستیم.
علاقمندان همچنین می توانند به سایت های
www.siavashataee.com wwwوneurofeedbackalborz.irو www.autismonline.ir
مراجعه نمایند.